بررسی و مقایسه انواع کولر گازی

کولر گازی یکی از دستگاه های پرکاربرد برای تهویه مطبوع ساختمان می باشد. برخی از کولرهای گازی علاوه بر سرمایش، برای گرمایش نیز کاربرد دارند. در ادامه انواع کولرهای گازی را بررسی کرده و به مقایسه آن ها می پردازیم.

اساس کار کولرهای گازی بر اساس سیکل تبرید است. اجرای سیکل تیرید: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور هستند.
سیکل سرمایش به این صورت است که ابتدا گاز توسط کمپرسور متراکم می شود. پس از عبور گاز از کندانسور وارد اواپراتور می شود و به مایع تبدیل می شود. سپس گاز تبخیر شده و گرمای مورد نیاز خود را از مولکول های هوا می گیرد. به این ترتیب موجب سرمایش هوای داخل ساختمان می شود.

ظرفیت کولرهای گازی برحسب BTU/hr بیان می شود. هر BTU میزان گرمای لازم برای افزایش دمای یک پوند آب در فشار یک اتمسفر از 60 به 61 درجه فارنهایت است.

 

بررسی انواع کولر گازی

انواع کولر گازی

  • کولر گازی یک تکه یا پنجره ای
  • کولر گازی پرتابل (قابل حمل)
  • کولر گازی دو تکه یا اسپیلت
  • کولر گازی چند شعبه یا مولتی وی

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای مجموعه ای یک تکه می بباشد که یک کندانسور در انتهای آن رو به بیرون قرار دارد. هوا از طریق فن کندانسور دمیده می شود. و گرمای کندانسور را از بین می برد.
نیمی از دستگاه در محیط داخل و نیمه دیگر در محیط بیرون و مجاورت هوای آزاد قرار می گیرد. بنابراین معمولا در محل پنجره ها نصب می شود و علت نامگزاری آن ها به عنوان کولر پنجره ای نیز همین است.
این نوع از کولرهای گازی حالت گرمایش و همچنین ریموت کنترل ندارند. مصرف بالای برق و سر و صدای زیاد از دیگر معایب این کولرهاست.

کولر گازی پنجره ای کولرهای گازی پنجره ای

کولر گازی پرتابل

کولرهای گازی پرتابل یا قابل حمل در ظرفیت های پایین تولید شده و حالت گرمایش نیز دارند. این مدل کولر گازی دارای ریموت کنترل بوده و برای فضاهای کوچک قابل استفاده است. تمام بخش های این کولر در یک مجموعه به صورت پکیج قرار گرفته اند. در حالت سرمایش، گرمای محیط از طریق لوله خرطومی موجود در پشت دستگاه به بیرون انتقال می یابد. در نتیجه باید این لوله خرطومی را به پنجره یا منفذی که هوا را بیرون انتقال دهد، وصل کنیم. حالت گرمایش این کولر با هیتر انجام می شود که چندان مقرون به صرفه نیست.

کولر گازی پرتابل انواع کولر گازی پرتابل

کولر گازی دو تکه یا اسپیلت

کولر گازی اسپیلت از دو بخش مجزای یونیت خارجی و یونیت داخلی ساخته می شود. این دو بخش توسط لوله های مسی یا آلومینیومی به هم مرتبط هستند. لوله باریکتر گاز سرد را وارد یونیت داخلی می کند. و لوله ضخیم تر گاز گرم را به یونیت خارجی می فرستد.
این کولرها غالبا دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند.
کولرهای اسپیلت دارای دو مدل معمولی و اینورتر می باشند. مدل اینورتر کم مصرف تر بوده و حداکثر تا شصت درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد.

تفاوت کولر های گازی اسپیلت اینورتر (inverter) و معمولی

نسل جدید اسپیلت ها، کولرهای اینورتر می باشند که به عنوان کولرهای گازی کم مصرف نیز شناخته می شوند.
دستگاه اینورتر یا مبدل برق، جریان برق متناوب (AC) را جریان مستقبم (DC) تبدیل می کند. جریان تبدیل شده در ولتاژ و فرکانس مورد نیاز توسط ترانسفورماتورها کنترل می شود. در ادامه دو تفاوت عمده کولرهای اینورتر با مدل معمولی را بررسی می کنیم:

  1. در کولرهای اینورتر از گاز مبرد R134a که دمای جوشش منفی 41 درجه سانتی گراد دارد استفاده می شود اما در کولرهای معمولی از گاز R22 با دمای جوشش منفی 52 درجه سانتی گراد استفاده می شد. در نتیجه ماده مبرد کولرهای اینورتر سردتر بوده و در زمان کمتری برودت لازم را تولید می کند.
  2. در کولرهای معمولی قدیمی تر پس از رسیدن دمای محیط به دمای تنظیم شده برای کولر گازی، کمپرسور خاموش می شود. سپس در هنگام نیاز کمپرسور باید مجددا روشن گردد، این استارت مجدد مصرف برق بالایی را ایجاد می کند. اما در کولرهای اینورتر، با توجه به طراحی خاص مدارهای آن، کمپرسور به طور کامل خاموش نشده و دور حرکتی آن به حداقل می رسد. در نتیجه برای خنک کاری مجدد محیط، نیازی به مصرف بالای برق برای استارت نیست.

انواع کولرهای گازی اسپیلت

کولرهای گازی اسپیلت دارای انواع مختلفی می باشند که عبارتند از: کولر گازی ایستاده، کولر گازی دیواری، کولر گازی سقفی یا کاستی و کولر گازی داکتی یا کانالی.
در ادامه با انواع کولرهای گازی اسپیلت بیشتر آشنا خواهیم شد:

اسپیلت ایستاده

کولرهای گازی ایستاده برخلاف کولرهای پرتابل دو تکه بوده و دارای دو یونیت داخلی و خارجی می باشند. یونیت داخلی در داخل ساختمان قرار گرفته و قابل حمل نیز نمی باشند. بخش خارجی نیز در فضای خارجی ساختمان قرار می گیرد. کولرهای گازی ایستاده دارای دو نوع تک فاز و سه فاز هستند. کولر های تک فاز نیز در دو مدل معمولی و اینورتر موجود می باشند.
معمولا کولرهای ایستاده در ظرفیت های بالای 48000 BTU/hr تولید می شوند. بنابراین برای سالن های بزرگ مناسب می باشند. مصرف انرژی کولرهای ایستاده، پایین می باشد.

کولر گازی اسپیلت ایستاده

اسپیلت دیواری

در این مدل پنل داخلی دستگاه بر روی دیوار نصب می شود. این دستگاه نیز دارای مدل اینورتر کم مصرف می باشد.
اسپیلت های دیواری در ظرفیت های 9000 تا 36000 BTU/hr تولید می شوند.

کولر گازی اسپیلت دیواری

اسپیلت کاستی یا سقفی

یونیت داخلی این دستگاه داخل سقف کاذب قرار می گیرد. اسپیلت کاستی چهار طرفه، مکش هوا را از وسط و از چهار جهت دمش هوا را انجام می دهد. این کولرها در مکان هایی که ارتفاع سقف در آن ها زیاد است کاربرد دارند.

کولر گازی اسپیلت سقفی

اسپیلت سقفی زمینی

در این نوع از کولرها، یونیت داخلی را می توان هم به صورت زمینی کنار دیوار فرار داد و هم هم قابل نصب به صورت خوابیده به سقف می باشد.

اسپیلت سقفی زمینی

اسپیلت سقفی دیواری

این اسپیلت ها مانند مدل های دیواری می باشند ولی دریچه مکش آن ها به صورت اریب طراحی می شود. می توان یونیت داخلی آن ها را در بالاترین ارتفاع ممکن و نزدیک به سقف نصب کرد.

اسپیلت سقفی دیواری

داکت اسپیلت یا اسپیلت کانالی

در سیستم های داکت اسپیلت یونیت داخلی در داخل سقف کاذب قرار می گیرد. با استفاده از سیستم کانال کشی، هوای مطبوع توزیع می شود. مزایای این مدل، اشغال نکردن فضای دیوار، امکان تعبیه کویل آب گرم و کاهش تعداد کندانسورهاست.

داکت اسپیلت یا اسپیلت کانالی

یکی دیگر از انواع کولرهای گازی، کولرهای چندتکه یا مولتی پنل می باشند که در زیر به بررسی آن می پردازیم.

کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه

این کولرها دارای چند دستگاه داخلی می باشند. تعداد دستگاه های داخلی از 2 تا 100 عدد نیز می تواند باشد. با استفاده از تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی، قابلیت کنترل و استفاده هر دستگاه داخلی، مانند یک دستگاه مستقل وجود دارد. به این سیستم ها، سیستم تهویه مطبوع VRF گفته می شود.

مقایسه کولر آبی و کولر گازی

کولر های آبی با تبخیر رطوبت و تبدیل کردن گرمای محسوس محیط به گرمای نهان، موجب کاهش دمای محیط می شوند. اما اساس کار کولرهای گازی به نحوی است که با وجود ماده مبرد با دمای پایین در لوله های اواپراتور و مکش هوای گرم محیط توسط فن و عبور آن از بین لوله های اواپراتور موجب سرمایش هوای محیط ساختمان می شود. گرمای دفع شده از هوا توسط مبرد جذب و به وسیله کندانسور به محیط بیرون انتقال می یابد.

همان طور که می دانید کشور ما با مشکل کم آبی مواجه است. کولرهای آبی بین 30 تا 45 لیتر آب در ساعت مصرف می کنند. بتابراین یک واحد مسکونی با مساحت 150 متر مربع با یک کولر 7000 CFM حدود 800 لیتر آب را در طول شبانه روز مصرف می کند. بنابراین استفاده از کولرهای گازی برای جلوگیری از مصرف بسیار بالای آب در کولرهای آبی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مفایسه کولر گازی و کولر آبی

مزایای کولرهای گازی

  • کاهش مدت زمان لازم برای سرمایش
  • انجام کامل عمل تهویه مطبوع، یعنی علاوه بر کاهش دما، رطوبت را نیز کاهش می دهد و با استفاده از فیلترهای مناسب، هوای داخل ساختمان را فیلتر نیز می نماید
  • برخی از مدل های کولرهای گازی قابلیت کاربرد برای گرمایش نیز دارند
  • جلوگیری از ورود آلودگی ها به هوای محیط داخل ساختمان
  • با توجه به عدم افزایش رطوبت برای محیط های شرجی مناسب است
  • سر و صدای کم و لرزش پایین دستگاه
  • امکان تنظیم دمای دلخواه

معایب کولرهای گازی

  • مصرف انرژی بیشتر نسبت به کولرهای آبی
  • قیمت نسبتا بالای دستگاه
  • هزینه تعمیرات بالای این دستگاه

نکات پایانی

تمیز کردن فیلترها، نصب سایبان بر روی پنل بیرونی و سرویس سالانه کولرهای گازی و همچنین نصب پنل بیرونی به گونه ای که هوای آزاد در پشت آن به راحتی جریان یابد موجب افزایش راندمان کولرها می شود.

برای انتخاب کولر گازی مناسب باید ظرفیت سرمادهی مورد نیاز برای کاربرد مورد نظر با توجه به ابعاد ساختمان، آب و هوای منطقه و سایر موارد موثر در این زمینه، محاسبه نماییم.

با توجه به فضای موجود در ساختمان، نوع کولر گازی یک تکه یا دو تکه و همچنین ایستاده، سقفی، دیواری و سایر انواع این کولرها انتخاب می شود.

کولرهای گازی اینورتر کم مصرف تر می باشند، علاوه بر این به برچسب انرژی کولرها توجه کنید. خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه نیز اهمیت بالایی دارد.

فروش انواع کولرهای گازی با بهترین قیمت

جهت خرید انواع کولرهای گازی و اسپیلت و همچنین سایر تاسیسات تهویه مطبوع با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما